Przedmiotem pracy dyplomowej Piotra Pietrzaka jest obraz cyfrowy, a dokładniej środowisko wirtualne w którym funkcjonuje. W pracy zatytułowanej „Rzeczywista przestrzeń barw RGB/Przetworzenie” zwraca uwagę na podstawowe elementy związane z procesem digitalizacji. Poddaje obraz dekonstrukcji, rozkładając go na czynniki pierwsze. Koncepcja pracy zakładała powstanie trzech obrazów. Obraz wyjściowy, rzeczywisty został wykonany na płótnie w technikach malarskich, w palecie barw RGB. Drugi obraz, to obraz cyfrowy, wykonany w technikach graficznych, zapisany w systemie 0 1, sprowadzony do czerni i bieli. Trzeci obraz istniejący w przestrzeni wirtualnej prezentowany jest w formie projekcji. Praca poprzez unaocznienie procesu zwraca uwagę na środowisko, w którym istniejemy poprzez uczestnictwo w powszechnym procesie digitalizacji. Wszak mnogość cyfrowych obrazów jest wyróżnikiem naszych czasów. Autor stawia pytania, nie dając jednoznacznych odpowiedzi, zakłada element interakcji z odbiorcą. Poprzez proces transformacji obrazu, kieruje naszą uwagę na świat, którego nie dostrzegamy, a nawet nie zdajemy sobie sprawy z jego istnienia. Czy obraz zapisany w postaci kodu 01 może opowiadać o świecie? Czy może być podstawowym źródłem naszych doświadczeń? Czy nie jest to kolejna manipulacja, której jesteśmy nieustannie poddawani?

Prof. Andrzej Węcławski